Arimaa designades år 2002 av Omar Syed. Spelets namn inspirerades av Omars son Aamir. Det är ett brädspel som spelas av två personer, eller två personer och en dator. Det finns tre årliga turneringar; ett världsmästerskap som spelas av två fysiska människor, ett datormästerskap som spelas av två datorer och den så kallade Arimaa-utmaningen där en människa spelar mot en dator. Tanken var att skapa ett spel där reglerna var så lätta att en fyra-åring kunde förstå dem och där ett vanligt schackbräde kunde användas. Spelet har vunnit flera priser, exempelvis GAMES Magazine:s spelpris Best Abstract Strategy Game 2011.
Regler
Arimaa spelas på ett bräde med 8×8 rutor, där fyra av rutorna är så kallade “fång-rutor”. Guld spelar mot silver. Det finns sex olika karaktärer där den förstnämnda är starkast; elefanten, kamelen, hästar, två hundar, två katter och åtta kaniner (vilket schackpjäserna lätt kan illustrera). Till skillnad från i schack, börjar spelet med ett tomt bräde. Därefter får spelaren själv välja var man ska sätta vilken pjäs på de två första raderna på brädet. Guld börjar. Starkare karaktärer kan putta, dra eller frysa motståndarens svagare karaktärer. Karaktärerna kan tillfångatas när ingen medspelande karaktär står vinkelrätt framför den och skyddar mot “fång-rutorna”.
Hur spelar man?
Målet är att flytta en kanin till motståndarens sista rad. Eftersom det är svårt att få den svaga kaninen över till motståndarens sida med många andra karaktärer i vägen, är det kortsiktiga målet att tillfångata dessa andra karaktärer genom att dra eller putta de till “fång-rutorna”. Spelet kan också vinnas genom att tillfångata alla motståndarens kaniner eller göra så att motståndaren inte kan göra något drag (immobilisering). Dessa två sätt att vinna är ovanliga. Efter att pjäserna satts ut på spelplanen börjar guld med det första draget. Pjäserna kan flyttas ett till fyra steg till en ledig ruta; framåt, bakåt, vänster och höger. Kaninen får dock inte flyttas bakåt.